![](https://usercontent.one/wp/www.forlagetkompass.se/wp-content/uploads/2020/04/DSC3935-scaled.jpg?media=1636889174)
Petri Partanen är psykologen och forskaren som är specialiserad i pedagogisk psykologi. Petri har arbetat sen mitten av 90-talet som psykolog i förskola och skola, chef och som sakkunnig kring barn och elevers hälsa, lärande och utveckling. Petri är en uppskattad handledare, föreläsare och utbildare runt om i Sverige. Som författare har Petri skrivit ett stort antal både populärvetenskapliga och vetenskapliga artiklar samt kapitel i fackböcker. Petri brinner för att korsa forskningen med den pedagogiska praktiska erfarenhet i vardagen i syfte att bidra till en förskola och skola på vetenskaplig grund.
Han har skrivit ett antal böcker: I förlagets utgivning ingår nu hans två senaste böcker: ”Att utveckla elevhälsa” (2012) samt ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan” (2019).
Petri har tidigare också skrivit boken ”Från Vygotskij till lärande samtal”, 2007 på Bonnier Utbildning/ Sanoma Utbildning.
Utgivning
![](https://usercontent.one/wp/www.forlagetkompass.se/wp-content/uploads/2020/04/OmslagFörmågorFramsida.jpg?media=1636889174)
![](https://usercontent.one/wp/www.forlagetkompass.se/wp-content/uploads/2017/05/köp-boken-knapp.png?media=1636889174)
![](https://usercontent.one/wp/www.forlagetkompass.se/wp-content/uploads/2020/04/Omslag-Att-utveckla-elevhälsa-Framsida.jpg?media=1636889174)
![Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är köp-boken-knapp.png](https://usercontent.one/wp/www.forlagetkompass.se/wp-content/uploads/2017/05/ko%CC%88p-boken-knapp.png?media=1636889174)